Ola Salos Jesus

Jag lyssnade på Sommar i P1 med Ola Salo för inte så länge sedan. Han pratade bland annat om hur han hade funnit Jesus på ett hinduiskt kloster samtidigt som han fick undervisning kring hinduismen. Hans teori om Jesus var att han var en oäkting och behandlades som en sådan. Josef ville inte riktigt veta av honom eftersom han inte var hans biologiska barn. När han hade frågat Maria hade hon antagligen sagt att han var Guds barn, och på så sätt blev något snedvridet hos Jesus. Han börjar tro att han är Guds son och när han ropar: "min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" på korset längtar han efter en frånvarande pappa. 

Genom den här teorin tycker jag att Jesus blir ett pucko som bara råkade ha bra saker att säga. Dessutom har han och hans omgivning gjort en gigantisk bluff. Om detta stämmer är jag grundlurad, men när jag tänker efter kan jag bara inte köpa det. Varför har ingen genomskådat detta tidigare? Hur kan en man vara så smart och få så många följeslagare som Jesus om det bygger på en faderslängtan? Varför gjorde inte Maria något? Hon borde inte ha låtit sin son dö på korset för något hon sa på skoj när han var liten. Det borde ha funnits någon skriftlärd som kunde läxa upp en Jesus som endast var mänsklig. Han var ju ändå en enkel snickarson. 

Nej, det blir knäppt. Jag tror att Ola Salo är ute och cyklar. Långt bort.

Kommentarer
Postat av: amac

var den knäppaste teorin om jesus jag hört hittills

2009-08-08 @ 12:31:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0