Ett störande moment som borde åtgärdas

Eftersom jag hänger mycket på förrättningar av olika slag är det ganska naturligt att jag har mycket tankar om dem. En sådan tanke är att jag tycker att Svenska kyrkan borde utlysa fotoförbud under förrättningar. Jag var på ett dop igår för tre ungar. Bara det faktum att det är tre ungar som ska döpas samtidigt gör det ganska rörigt och inte blir det bättre av alla kameror. Folk filmade och fotade hejvilt och sprang fram och tillbaka från sina platser för att få de bästa bilderna. Det tar väldigt mycket fokus. Jag kunde knappt koncentrera mig utan kollade bara på allt ståhej. Det var också mycket barn där som sprang hit och dit men det gjorde mindre. Jag tycker absolut att barn ska få springa runt i kyrkan. Det är tvärtom bara positivt med mycket småbarn i gudstjänsten. Det gör den mer levande. Det är något helt annat med kameror. Församlingen borde inte koncentrera sig på att få de snyggaste bilderna utan på själva dopet. Man kan förstås ta bilder efteråt med prästen och familjen men att fota tar för mycket fokus under själva förrättningen.

Ett fotoförbud skulle väcka starka känslor. Människor vill ju föreviga så viktiga händelser. Den enklaste lösningen vore att en människa kan få fota lite diskret och sedan sprida sina bilder. Så har brudparet gjort på många bröllop jag har varit på, till exempel. Jag tycker faktiskt att det är viktigt att komma ihåg att det centrala i ett dop eller ett bröllop är inte att få fina bilder till familjealbumet utan att Gud faktiskt gör någonting. Det är lätt att glömma bort i ett fotoståhej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0