Knivigheter

Den där homodebatten är aktiv med Pridefestivalen och allt. Jag tycker att frågan är väldigt knivig. Jag är egentligen ganska klar över var jag står, men det är så otroligt svårt att diskutera eftersom det låter som att kristna är emot människorna som är homosexuella. Det är inte sant. Människorna är det absolut inget fel på, och det är inget fel att vara homosexuell heller. Vad som är fel tror jag är att fysiskt leva ut det i en relation (och one night stands och allt vad det heter). För ett tag sen beslutade nån av de stora frikyrkorna i Göteborg att tillåta homosexuella att bli medlemmar. Många andra församlingar blev väldigt upprörda av det. Jag vet inte om förslaget gällde att ta in homosexuella eller folk i homosexuella relationer, men för mig gör det en stor skillnad. Homosexuella ska självklart få vara med i kyrkan, men det blir knivigare med homosexuella som lever ut det. Att stänga ute homosexuella vore som att utesluta alla som ljuger. Det skulle inte komma på fråga. För mig är utlevd homosexualitet faktiskt en synd - inte för att jag hatar alla homosexuella utan för att jag inte kan tolka Bibeln på något annat sätt (Rom 1:26-27 och 1 Kor 6:9-11) - men jag tror också att alla synder är lika inför Gud. Jesus säger det själv på något ställe. 

När man försöker förklara detta har folk dock väldigt svårt att förstå skillnad mellan att vara homosexuell och att leva ut det. De ser det som personangrepp, och det kan jag förstå, men jag skulle önska att fler ville förstå hur vi tänker. Som det är nu så är alla så fientliga och det blir så mycket svårare att diskutera med folk som inte är öppna för vad jag har att säga.

Vad som komplicerar saken ytterligare är att det finns folk som verkligen hatar homosexuella. Idag läste jag en intervju med en kille som nästan blev ihjälsparkad för några år sedan på grund av att han var bög. Jag blev ganska upprörd när jag läste det och nästan ännu mer upprörd över att folk som inte är kristna tenderar att bunta ihop oss med folk som gör sånt i en grupp - homofoberna. Jag vill inte bli kallad homofob. Jag har inte någon fobi mot homosexuella. Jag råkar bara tro på en Gud som har sagt i sin heliga skrift att han inte menade att människorna skulle ha sexuella förhållanden med folk av samma kön.

Kommentarer
Postat av: Craxyknas

Amen

2009-08-03 @ 07:29:12
URL: http://craxyknas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0