Gud finns nog inte

Humanisterna har lanserat en ganska hajpad kampanj: www.gudfinnsnoginte.se

På hemsidan får man göra ett test om hur religiös man är. Tanken är, så vitt jag kan förstå, att vi ska inse hur religionen påverkar oss även om vi inte är aktivt troende. Det är ganska självklart att man inte kan sammanfatta en världsåskådning på 15 kryssfrågor, men jag börjar ändå undra om de vill svartmåla religiösa eller faktiskt inte vet bättre. En av frågorna består till exempel av att man ska välja mellan följande påståenden:
Jag är rädd att straffas för mina synder efter döden
Jag är inte rädd att straffas för något efter döden
Kristendomen lär inte ut att man ska vara rädd för den yttersta domen. Den lär ut nåden om att man får leva i evighet bara man tror på Jesus. Tyvärr så fattar inte så många detta. Tyvärr så tror många av mina klasskamrater att man kommer till himlen om man är snäll och inte har sex innan man gifter sig. 

Jag tycker precis som Humanisterna att detta behöver diskuteras. Kristendomen är det inget fel på, men vi behöver få in ett nytt synsätt på den. Det finns så många myter om hur kyrkan är och tycker. Humanisterna vill ha bort den här bilden och slappreligionens påverkan på samhället och hela kristendomen med den. Jag vill ha bort slappreligionens påverkan på samhället och föra in den äkta kristendomen; den som står för vad Bibeln verkligen säger.

(Nu låter det som om jag har monopol på den rätta kristendomen. Så är det förstås inte. Men såna här stora frågor kan man inte skriva om utan att förenkla dem.)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra blogg med intressant läsning, keep going!

2009-06-09 @ 23:01:48
Postat av: amac

"Du verkar höra till den mindre del av Sveriges befolkning som är mycket religiös. "



Men det var ju ett väldigt dåligt test, vinklat och så. Jag undrar faktiskt varför folk har emot att kristendom har inflytande och att folk tror på Gud, när det inte påverkar dom negativt.

Såg till exempel en dokumentär om evolutionen och forskare som sa: Nu kan vi äntligen radera bort Gud. Men vadå äntligen? Inte direkt så att de har farit illa av att andra trott på honom. Usch, jag blir så irriterad

2009-06-10 @ 13:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0