Humanisterna

Efter att ha sett Christer Sturmarks debatt mot Elisabeth Sandlund i Gomorron Sverige (http://svtplay.se/t/102830/gomorron_sverige och spola fram lite) så ville jag kolla upp Humanisterna lite mer eftersom det verkar som om vi tycker ganska lika. Jag hade rätt. Till exempel vill de avskaffa kyrkans huvudansvar för begravningsväsendet. Det skulle inte jag bli ledsen över även om jag inte brinner för frågan. De vill värna det sekulariserade samhället. Det vill jag också i den meningen att jag tycker det är bättre att man tar aktivt avstånd från Gud istället för att vara passivt kristen. De vill ha bort konfessionella friskolor (sådana som har en religiös värdegrund). Det vill jag också därför att jag tycker att kristna borde leva ute i världen och inte stänga in sig i egna skolor. Den kristna tron funkar även om man inte går i en kristen skola. De vill att alla ska få tillgång till icke-religiösa ceremonier som namngivningsprocedurer och humanistisk konfirmation. Jag tycker också att det är bra därför att jag inte gillar slentriandop och slentriankonfirmationer.

Kristenheten i Sverige har verkligen trasslat in sig för mycket i etablissemanget. Jag ser hellre ett samhälle där folk tar ställning än ett samhälle där man är alla är lite halvkristna. Allt humanisterna gör är verkligen inte okej (många gånger är deras anti-gud-argumentation under alla kritik) men jag gillar när folk tar ställning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0