Om påverkan

Något som gör mig irriterad är folk som säger att man inte ska uppfostra sina barn religiöst för att de själva ska få välja. Men hur är det med folk som uppfostrar sina barn ateistiskt? De får väl barnen inte heller välja? Det finns de som säger att man inte ska påverka ungarna för att de inte ska bli indoktrinerade. Och visst, man kan presentera alla världsreligionerna för sin lilla knodd mycket pedagogiskt men ungen kommer ändå fråga föräldern vad de tror på. Ska man då säga att man inte tänker avslöja det för att man vill att ungen ska välja själv? Eller ska man, oavsett tro, säga att man inte vet? Men hur förklarar jag då att jag går i kyrkan varje söndag? Och gäller det här bara religion? Borde inte alla ha rätt att välja politisk åsikt själva? 

Jag blir så trött på att folk inte inser att föräldrar påverkar sina barn i allting. Man bär med sig massor hemifrån, däribland föräldrarnas uppfattning om tro och religion. Man behöver inte tycka samma som dem, men man kan inte bli kvitt det. Och jag tycker uppriktigt sagt inte att det är någon skillnad på att uppfostra sina barn religiöst, ateistiskt eller agnostiskt. Inte så länge det sker med kärlek.

Kommentarer
Postat av: Wivica

Felet är de föräldrar som utnyttjar och felaktigt använder den påverkan de har på sitt barn.



Felet är de föräldrar som inte accepterar det deras barn tror/tycker/vill/känner etc.



Bara en uppbackning på vad du skrev :P

2009-06-20 @ 00:48:48
URL: http://sezzan.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0