Är man så unik om man är slumpartad?

Jag kom på en grej när jag låg i sängen i morse. På radion pratades det om att alla har en speciell talang och att alla är bäst på någonting och att alla är unika. Det lät väldigt klyschigt, så där riktigt kristendomigt. Det låter så bra att man tror knappt att det är sant. 

Jag tror verkligen på det där med att vi är unika och har speciella talanger, för jag tror att Gud har skapat oss sådana. Vi har ett värde därför att vi är specialdesignade. Men om man tror på evolutionsteorins slump, vad har man för värde då? Vad är det då som säger att alla är bäst på något och att alla är unika? Om allt är en slump så borde det finnas människor som är helt onda, till exempel. Det borde också ha fötts två identiska människor nån gång (och då menar jag inte enäggstvillingar, för Erika lärde mig idag att man har upptäckt att det finns en pyttepytteskillnad). Visst, sannolikheten är försvinnande liten, men är det inte försvinnande liten sannolikhet som hela slumpgrejen bygger på?

Vad har vi för värde om vi är en slump? Jag har svårt att se nåt, faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0