Herdarnas uppgift

Jag förstår att man tvekar innan man vågar tro. Det blir mer och mer självklart för mig. Men har inte herdar ett visst ansvar för sina får? Ska inte herdarna ha en stadig Gudsrelation? Det står i Hes 34 om hur herdarna som inte har lett sina får mot ljuset kommer att få sitt straff. Fattar alla präster vilket ansvar de verkligen har? En ödmjuk inställning är toppen, men i min värld vet prästerna mer än jag som aldrig tänker bli det. Det ligger liksom i jobbet att leda församlingen närmare Jesus. Jag ska inte peka ut någon speciell person, för det mår ingen bra av, men jag är orolig för vissa präster i Svenska kyrkan. Om de tror som de säger att de gör kan de inte stämma in i kyrkans trosbekännelse. Är det för mycket begärt av en präst?

En präst är INTE ett yrke som man ska välja om man vill ta hand om människor. Då kan man bli socionom eller skolsköterska eller vad som helst. En präst ska leda en församling och vara ett kristet föredöme.

Jag känner mig lite illa till mods när jag skriver det här när det egentligen borde vara självklarhet. Kyrkan är så speciell just nu att det känns kontroversiellt att skriva detta. Men det ska fram.

Kommentarer
Postat av: annipanni

såg du existens häromdan?

2009-05-10 @ 21:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0