Mammon

"Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon."
Matteus 6:24

Jag har alltid tänkt att jag fattar det här. Jag får inte älska pengar eller filmer eller min fiol mer än Gud. Idag insåg jag att jag kanske inte fattar allt ändå. För det första kom jag på att jag visst älskar ganska mycket mer än Gud. Till exempel händer det att jag kollar på ett avsnitt till av min favoritserie istället för att läsa Bibeln eller går och lägger mig direkt för att jag tycker att jag är för trött.

Dessutom tänkte jag på ännu en sak som var självklar för mig innan: att mammon kan innebära olika saker för olika personer och att de sakerna kan vara olika "farliga" för mig vid olika tidpunkter. Jag har en grej nu som jag inte klarar av att hantera på ett bra sätt. Vi kan säga att det är lego. Eftersom jag för tillfället inte kan nyansera mitt legoanvändande har jag kommit på att jag nog inte ska hålla på med det över huvud taget på ett tag. Om några månader kanske jag fixar att leka med lego och ta tid för Gud och leva som han vill men nu går inte det och då får jag låta bli legot helt och hållet.

Det är väldigt lätt att tänka att man visst får supa och röka och svära och allt vad en icke-kristen tror att en kristen inte "får" göra. Och det kanske man får (återkommer eventuellt till det i ett senare inlägg) men om man har svårt att hantera det borde man låta bli, i alla fall ett tag. Allt är tillåtet men är allt är inte nyttigt, som Paulus sa. Vi ska leva i världen men inte av världen (Johannesevangeliet 15:19)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0